Borgerinddragelse
Demokrati
Lokaldemokrati

Tilliden til borgmestrene falder – og mistilliden kan ramme som en storm

Coronahåndtering, samfundstrends og skandalesager lyder eksperternes forklaring på, at ny undersøgelser viser, at færre danskere har tillid til deres borgmester. Fredericias borgmester Steen Wrist (S), der selv har stået i en tillidskrise, mener ikke, der findes noget quick fix. Men mere og bedre borgerinddragelse kan styrke tilliden, mener eksperter.

Illustration: KLS

16. 06. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det fik opmærksomhed i hele landet, da avisforside på avisforside oprullede skandalesager om, at der muligvis havde været urent trav ved salget af en byggegrund og en efterfølgende byggetilladelse til Fredericia-borgmester Jacob Bjerregaard (S) og et for nært forhold mellem ham og kommunaldirektør Annemarie Zacho-Broe. Det fik Jacob Bjerregaard til at forlade borgmesterkontoret i utide, medførte flere udskiftninger i organisationen, og det kastede Fredericia ud i en tillidskrise. En krise, som Steen Wrist (S), der overtog borgmesterposten fra Jacob Bjerregaard og blev genvalgt igen i november, mener, rakte helt ind i valget og kostede borgmesterpartiet stemmer.

– Det er helt klart, at det, vi lagde frem for over et år siden i Fredericia, koster på tillidskontoen. Og jeg vil sige, at det helt ærligt er med rette. Vi fik et gult kort af vælgerne ved valget, hvor valgdeltagelsen i Fredericia også gik noget mere tilbage end i resten af landet, siger Steen Wrist.