Årets budget bliver med kniven for struben

Tre nye borgmestre skal forsøge at samle deres respektive byråd om et budget, der kommer til at bære præg af den stramme økonomiaftale, der er indgået mellem KL og regeringen. De forventer alle budgetaftaler med besparelser, men håber også, at deres kollegaer i byrådet vil være med til at tage ansvar.

25. 08. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

I Slagelse er det ikke først til efteråret, at politikerne i byrådet skal forhandle budget. Det har politikerne nemlig allerede gjort én gang i år, da politikerne så sig tvunget til at genåbne budgettet for 2022 og udmønte besparelser på 115 millioner kroner.

– Vores økonomi ser rigtig forfærdelig ud – en stram økonomiaftale eller ej. Allerede inden, vi kendte økonomiaftalen, har vi bedt om at, der skal findes besparelser for otte procent på alle områder. Men man kan ikke barbere en organisation hårdere, og derfor har vi aftalt med hinanden, at vi vil søge om en skattestigning. Derudover vil vi også kigge på nogle strukturelle ændringer. De vil bare ikke alle sammen få fuld effekt i 2023, siger borgmester Knud Vincents (V).