Forurening
Miljø

Kystborgmestre er kritiske: Hvorfor skal vi betale?

Flere borgmestre i kystkommuner mener, at Miljøstyrelsen burde stille krav om test af badevand – frem for blot at opfordre. Samtidig bør der følge penge med opgaven, lyder det.

25. 08. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen og Thomas Kokholm

”Alle kommuner opfordres hermed kraftigt til at få taget prøver af sum af 4 PFAS (PFOA, PFOS, PFNA & PFHxS) i badevand i forbindelse med badevandskontrollen i badesæsonen. Prøverne skal udtages som badevandsprøver”.

Sådan lyder formuleringen fra kommunerne til de 75 af landets kommuner, der har kyststrækning og derfor tester badevandet. Ved at opfordre frem for at ændre bekendtgørelsen følger der ingen penge med til kommunerne. Det vækker undren og kritik blandt flere af borgmestrene.