Ældre
Velfærd

Rengøring er en del af en værdig ældrepleje

I en rundspørge svarer et stort flertal af borgmestrene, at rengøring hos de mest sårbare ældre bør fastholdes som en del af det kommunale tilbud. Uden rengøring vil flere få brug for en plejehjemsplads, vurderer forsker.

Tine Rostgaard, professor ved Roskilde Universitet. Foto: Roskilde Universitet

25. 08. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

I juni måned i år forudså flere kommunaldirektører i en artikel på danskekommuner.dk, at demografien i de kommende år vil presse kommunerne så meget, at rengøring kan ryge helt ud af hjemmeplejens opgaver. Men den udmelding bakker landets borgmestre ifølge en rundspørge fra Danske Kommuner ikke op om. Hele 95 procent mener, at rengøring bør bevares som en del af det kommunale tilbud til de mest udsatte grupper.

– Der vil stadig være nogle, som har brug for, at kommunen går ind og dækker udgifterne, for ellers vil de realistisk set ikke have mulighed for at leve en værdig tilværelse. En ordentlig rengøringsstandard i hjemmet handler også om sundhed, så der bliver også større ulighed i sundhed, hvis vi som kommune ikke kan gå ind og hjælpe dem, som ikke selv har råd til at betale, siger Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn.