Arbejdsmiljø

Borgere vil ikke forstå, de vil forstås

Knap halvdelen af landets kommuner arbejder i dag med Styrket Borgerkontakt. En metode, der integrerer konfliktmægling i
medarbejdernes dialog med borgerne. Metoden giver kortere sagsbehandling, bedre arbejdsmiljø og mere tilfredse borgere.

Illustration: Gitte Skov

27. 09. 2022 - kl. 07:03
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

En borger hiver fat i en assistent på plejehjemmet for at spørge, hvorfor hendes mor ikke er kommet ned til træning. Assistenten forklarer kort, at der er sygdom blandt personalet. Men den forklaring er den pårørende ikke tilfreds med, og det ene ord tager det andet. Næste dag følger en klage.
Den situation kan de fleste kommunalt ansatte nikke genkendende til.

Men det kan faktisk lykkes at nedbringe antallet af konflikter og klager ved hjælp af en hollandsk metode kaldet Styrket Borgerkontakt. En metode, der med enkle teknikker hjælper de ansatte med at forebygge og nedtrappe konflikter, begrænse antallet af klagesager og samtidig øge både borgernes og medarbejdernes tilfredshed.