Sundhed

Det er en kæmpe tryghed, at vi altid kan få fat på en læge

Med hospitalernes 72-timers behandlingsansvar har de ansatte i kommunernes sundhedspleje i Region Hovedstaden fået en direkte linje til den hospitalsafdeling, der har udskrevet patienten. Det skaber større tryghed i kommunerne, hvor afstanden til lægen tidligere virkede lang.

Sygeplejerske Sara Reftani og læge Finn Rønholt tror, det vil give bedre forløb, at de nu kan kontakte hospitalets læger, når borgere som Sussi Abildgaard bliver udskrevet til en midlertidig plads på Kildegarden i Gladsaxe Kommune. Foto: Jakob Carlsen

28. 09. 2022 - kl. 10:44
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Hver dag døgnet rundt udskrives borgere til kommunal sygepleje. Ofte er der tale om skrøbelige ældre med komplicerede forløb, som alt for ofte havner i den berygtede bermudatrekant mellem kommuner, almen praksis og hospitaler.

Det forsøger man nu at gøre noget ved i Region Hovedstaden, hvor man er gået helt nye veje i forsøget på at sikre mere tryghed og sammenhæng for patienterne.