Beskæftigelse

Er jobcentrene roden til alt ondt?

”Luk jobcentrene!”, lyder det med jævne mellemrum, og senest har Venstre i et reformudspil også peget på, at jobcentrene skal lukkes. Men kritikken er forfejlet, lyder det fra forskere.

Illustration: KLS

23. 09. 2022 - kl. 11:41
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Lediggang er roden til alt ondt, lyder en gammel talemåde. Sommetider kunne man dog fristes til at tro, at talemåden skulle omskrives til: ”Jobcentrene er roden til alt ondt.”

Med jævne mellemrum hagler kritikken nemlig ned over landets jobcentre, når det, der synes som umenneskelig sagsbehandling trækker, overskrifter, og hjerteskærende skæbner fortæller om deres møde med jobcentret. I Folketinget har Enhedslisten og Nye Borgerlige længe peget på, at jobcentrene skal lukkes, og senest fremlagde Venstre et reformudspil, hvori partiet også mener, at jobcentrene skal nedlægges og erstattes af en helt ny indsats, hvor ”mennesker er i centrum”.