Klima

"Jeg kommer for sent til borgmestermødet og misser den værste kollektive opsang"

I år var Middelfart vært for den hidtil største udgave af Klimafolkemødet med 21.000 gæster. Borgmester Johannes Lundsfryd (S) var alle andre steder end på borgmesterkontoret i to hektiske døgn.

En stolt Middelfart-borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (S) åbner Klimafolkemødet 2022 sammen med Stephanie Lose (V), der er regionsrådsformand i Syddanmark. Foto: Middelfart Kommune

27. 09. 2022 - kl. 07:02
Tekst af Mads Brandsen

1. september 2022

06.02:
Vi står tidligt op derhjemme. Jeg har en søn, der i et par år har stået i spidsen for Ungdommens Klimafolkemøde. Min hustru er også meget involveret i nogle aktiviteter, så hele huset emmer klimafolkemøde. Jeg går en tur med hunden og ser, teltarbejderne allerede er i gang.

07.50:
Jeg bliver hentet af en chauffør, da jeg ellers ikke kan nå frem og tilbage. Hun kører mig til gymnasiet, hvor jeg lige når en kaffe med rektor, inden jeg åbner Ungdommens Klimafolkemøde. Det er så fedt, for det er første år, gymnasiet er fri for coronarestriktioner. Før var det online, nu er 600 elever samlet. Det giver en fed energi.