Lokaldemokrati

Kommunaldirektøren er i konstant forandring

Kommunaldirektørens rolle har altid udviklet sig med tiden, og for den moderne kommunaldirektør er problemerne blevet mere komplekse, mens tempoet er skruet i vejret.

Illustration: KLS Pureprint & Colourbox

27. 09. 2022 - kl. 06:58
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

En kommunaldirektør er så afhængig af sine omgivelser, at rollen hele tiden ændrer sig. Helt tilbage fra dengang, hvor kæmneren bistod den lokale sognerådsformand, til kæmnerens rolle blev en byrådssekretærrolle, til byrådssekretæren blev en kommunaldirektør, har rollen udviklet sig. Og det gør den stadig. I 2022 spiller den nye medievirkelighed både med traditionelle og sociale medier særligt ind, mener flere kommunaldirektører.

I en spørgeskemaundersøgelse, som Danske Kommuner har gennemført blandt kommunaldirektørerne, og som 77 procent har besvaret hele eller dele af, svarer 51 procent af kommunaldirektørerne, at de i meget høj grad eller høj grad oplever, at landsdækkende og lokale medier skaber et større pres på kommunen end tidligere.