Byråd

"Jeg prøver at parkere skolelukningerne lidt ude på siden for at se, om vi kan blive enige om resten"

For Slagelses borgmester Knud Vincents (V) var forhandlingerne om budgettet for 2023 kulminationen på længere tids forberedelser. Nu hvor byrådet har vedtaget budgettet, fortæller han om de dage i september, hvor 21 ud af 31 byrådsmedlemmer blev enige om at spare 323 millioner kroner.

Det var et par hektiske dage, da Slagelses borgmester Knud Vincents (V) landede sit første budget som borgmester. Foto: Claus Bech / Ritzau Scanpix

03. 11. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

2. september 2022

05.00:
Jeg står op og tjekker computeren for at se, om alt fungerer på det lokale vandværk, jeg har ansvaret for. Alt er ok. Jeg har sovet godt, og jeg føler mig godt forberedt efter et møde med alle udvalgsformændene sidst i august, hvor vi har talt om rammerne for Slagelses økonomiske politik. Vi skruer hårdt ned for anlæg og arbejder hen mod et overskud på driften i de kommende år. Jeg er spændt, fordi det er mit første budget, men jeg føler mig godt forberedt, så jeg er ikke specielt nervøs.

07.00:
Jeg er på rådhuset for en kort bemærkning inden jeg kl. 8.30 indvier et nyt udemiljø på en af kommunens privatskoler.