Byråd
Arbejdsmiljø
Lokaldemokrati

”Jeg tror ikke, jeg havde fantasi til at forestille mig, hvordan det ville være”

For næsten hvert andet nyvalgte byrådsmedlem har det første halve år ikke helt levet op til forventningerne. De efterlyser blandt andet indflydelse og fremskridt og peger på, at der følger en pris med politik. Kommunerne kan gøre meget for at gøre livet lidt bedre for politikerne, vurderer forsker.

Illustration: Gitte Skov

03. 11. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Christina Serup Hove (V) fra Lemvig Kommune er et af de mange byrådsmedlemmer, der stadig er på vej op ad den stejle læringskurve, man må forcere som nyvalgt. Rollen som politiker har været helt anderledes, end hvad hun havde hørt på forhånd.

– Jeg tror ikke, jeg havde fantasi til at forestille mig, hvordan det egentlig ville være. Pengene slår jo slet ikke til. Selv om man er blevet advaret om, at kommunernes økonomi er stram, så er det bare noget helt andet at stå midt i det, siger hun.