Byråd
Ældre

Enkeltsager sætter politikernes selvjustits på prøve

Når medierne afslører svigt på plejehjem, kan man stille uret efter, at folketingsmedlemmer få minutter efter kræver øget tilsyn og strammere regler. Gruppeformand erkender sit partis medansvar og kalder rygmarvsreaktionerne for ”en uskik”.

Thomas Danielsen (V) mener, at politikerne på Christiansborg bør holde sig for gode til at kræve lovgivning på baggrund af enkeltsager. Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

08. 12. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Mads Brandsen

Først slog han fast, at ældreområdet er kommunernes ansvar. Så kom TV 2-dokumentaren fra plejehjemmet Nørremarken i Køge. Konfronteret med dokumentaren krævede han strakstilsyn og lederne ud på gulvet blandt medarbejderne.

Den konservative formand Søren Pape Poulsen (K) er blot én i rækken af mange politikere, der med en rygmarvsreaktion foreslår at stramme grebet om et velfærdsområde, når medierne fremlægger eksempler på steder, hvor tingene ikke fungerer, som de burde.