Ældre

Kongsgården er videre – er vi?

I dag er alt forandret på det aarhusianske plejehjem Kongsgården, der for to år siden befandt sig i en massiv mediestorm, efter en dokumentar viste skjulte optagelser fra plejehjemmet. Næsten tre års hårdt arbejde har skabt en anden kultur på plejehjemmet. Men hvornår hænger Kongsgården og navnet Else Marie Larsen ikke længere uløseligt sammen?

Ayca Basel er glad for at arbejde på Kongsgården, hvor hun passer og plejer de ældre beboere. Foto: Mathilde Bech

08. 12. 2022 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Da TV 2 midt i valgkampen viste en dokumentar fra plejehjemmet Nørremarken i Køge, håbede Susanne E. Larsen egentlig, at telefonen ville ringe en af de nærmeste dage.

– Jeg ville ønske, de ringede for at spørge, om vi havde nogle erfaringer, som kunne hjælpe dem. Jeg følte virkelig med de medarbejdere og ledere, for det kommer ikke til at stoppe det næste lange stykke tid. Det er en ordentlig omgang, de skal igennem, siger hun.