Beskæftigelse
Sundhed
Frisættelse

Det betyder regeringens planer for kommunerne

Ikke siden 1993 har Danmark haft en regering hen over midten, og det er over 40 år siden, Socialdemokratiet og Venstre sidst var i regering sammen. Nu har en ny bred regering bestående af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne imidlertid set dagens lys, og et 60 sider langt regeringsgrundlag sætter retningen. Danske Kommuner har bedt en række eksperter vurdere, hvad den nye SVM-regering kan betyde for landets 98 kommuner.

Foto: Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

25. 01. 2023 - kl. 09:57
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Problematisk og urealistisk

At spare tre milliarder kroner på beskæftigelsesområdet alene gennem afbureaukratrisering og endnu ikke have udpeget et alternativ til jobcentrene er urealistisk og problematisk, mener Thomas Bredgaard, der er professor i arbejdsmarkedsforhold ved Aalborg Universitet.

– Jeg tror helt sikkert, at hvis man skal finde så store besparelser, skal man kigge på borgernes rettigheder og pligter, siger Thomas Bredgaard og fortsætter: