Økonomi
Budget
Skat

Politikerne er klemt fra begge sider

”Vilde problemer” er i mange kommuner blevet betegnelsen for de store udfordringer, landets kommuner står overfor i de kommende år. Mens udgiftspresset stiger, er indkomstgrundlaget presset, og det placerer kommunerne i en skruetvinge, mener økonomiprofessor. Mens udfordringerne nok er store, er de ikke uoverstigelige, opmuntrer kommunalforsker.

Nina Smith. Foto: Lars Horn / Baghuset

25. 01. 2023 - kl. 10:29
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Flere ældre og børn, klimakrisen og rekruttering. Det er eksempler på nogle af de store udfordringer, der presser kommunerne de kommende år, og som flere steder betegnes som ”vilde problemer”, fordi de er voldsomme og skal løses på tværs af sektorer. Ifølge økonomiprofessor ved Aarhus Universitet og formand for Reformkommissionen Nina Smith vil kommunerne være pressede de næste årtier.

– Ude i mit værksted har jeg en gammel høvlebænk med en skruestik, og jeg synes i virkeligheden, det er et meget godt billede på kommunerne og kommunalpolitikernes situation. For de befinder sig reelt midt inde i den skruestik, og den bliver drejet en omgang rundt for hvert år, der går, siger Nina Smith.