Gå til hovedindhold
Skole
Digitalisering

Har skærmene taget overhånd i skolen?

Har skærmene taget overhånd i skolen?

16. 03. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Brugen af skærme i folkeskolen er efterhånden meget udbredt, og det er det blandt andet, fordi landets kommuner har indkøbt digitale læringsplatforme, som lærerne læner sig op ad i deres undervisning.

Det har haft den konsekvens, at skærmundervisning og undervisning, hvor man bruger digitale programmer eller undervisningsforløb, er blevet for udbredt. Det kan i værste tilfælde betyde, at undervisningen ikke bliver alsidig og varieret nok. Det skyldes i høj grad, at lærerne mangler tid til at lave god forberedelse og udarbejde eget undervisningsmateriale med udgangspunkt i den konkrete elevgruppe. Og så er rationalet, at når de digitale undervisningsforløb findes, så sparer det tid. Men det bliver et problem for folkeskolen, hvis undervisningen ender med at blive for ensformig. Det skal vi have gjort noget ved.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her