Kriminalitet
Sagsbehandling

Kommunerne skal blive bedre til at forebygge partnervold og undgå drab

Regeringen vil give kommunerne en langt større rolle i arbejdet med at opspore og hjælpe kvinder, der bliver udsat for vold af deres partner. I Holstebro og Furesø kommuner er de allerede godt i gang.

16. 03. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

De fleste kvinder kender angsten for den ukendte mand, når de går alene hjem i mørket. Men det farligste sted for en kvinde er statistisk set i hjemmet – lige efter, hun har forladt sin mand.

Når en kvinde myrdes i Danmark, er det i over halvdelen af tilfældene hendes nuværende eller tidligere partner, der står bag, og hvert år bliver omkring 12 kvinder dræbt af deres partner eller ekspartner. Med andre ord bliver det typiske mord på kvinder ikke begået af en fremmed, men derimod af den mand, som kvinden deler eller har delt sit liv med.