KL

"Det er noget andet selv at stå i et bombekrater"

Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) besøgte sammen med borgmestre fra København og Aarhus Ukraines hovedstad og så med egne øjne, hvad Odenses hjælp foreløbig har betydet for det krigsramte land.

Det gjorde stort indtryk på Peter Rahbæk Juel (S) at se nogle af de områder, som er blevet hærget af russiske styrker. Foto: KL

04. 05. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

18. april 2023

09.07:
Vi er ankommet til Kyiv, hvor vi bliver hentet på banegården af vores kontakter i Kyivs bystyre. Vi har været med nattog ind i Ukraine, hvor vi har sovet i firemandskupeer. Vi har kupé lige ved siden af toilettet, så vi kan både mærke lugten af naftalinkugler og høre det, hver gang der er nogen på toilettet. Da solen står op, vidner de skyttegrave og det meget militær, vi kan se fra togvinduet om, at Ukraine er et land i krig.

10.27:
Jeg har fået mig et hurtigt bad på hotellet, og dagen står på rundtur i Kyiv, som Odense Kommune har været venskabsby med siden 1989. Vi bliver vist rundt i byen og besøger både et børnehjem og en institution for børn med handicap. Omkring 10 millioner mennesker er flygtet ud af Ukraine, og omkring det samme antal mennesker er på flugt internt i landet. Der er kommet en tredjedel flere børn fra de besatte områder til børnehjemmet. Deres hjem er smadret, og deres forældre er i værste fald døde. Det er de svageste, der betaler den højeste pris.