Demografi
Erhverv

Erhvervslivet blomstrer ikke af sig selv

Når iværksættere skal i gang, og etablerede virksomheder udvikles, spiller kommunerne en væsentlig rolle i at hjælpe dem på rette vej – især med den grønne omstilling. I Ringkøbing-Skjern er kommunen overbevist om, at en satsning på at understøtte erhvervslivet har været med til at sikre befolkningsfremgang og udvikling.

Foto: Christer Holte

04. 05. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det kører på skinner i Ringkøbing-Skjern. Bogstaveligt talt. Her i den store, grå produktionshal hos maskinfabrikken MillPart kører en orange robot med en lang fangarm frem og tilbage på et smalt skinnesæt ved en maskine, griber fat i elementer af støbejern fra en palle, bearbejder dem og sætter dem på plads igen.

Robotten er netop taget i drift og erstatter fysiske medarbejdere, der før stod ved maskinen 24 timer i døgnet seks dage om ugen.