Energi
Erhverv
Klima

Sønderborgs rejse mod det magiske nul

Allerede i 2029 har Sønderborg planer om at være CO2-neutral. Når det formentlig lykkes, skyldes det historien om en velgørende fond og en kommune, der sammen med lokalsamfundet bare ville vende udviklingen.

Foto: Kim Toft Jørgensen/Sønderborg Kommune

04. 05. 2023 - kl. 08:52
Tekst af Mads Brandsen

Man kan godt beskrive ProjectZero som et projekt, der arbejder med sektorkobling, energieffektivisering og vedvarende energi. Alt sammen for at gøre Sønderborg-området CO2-neutralt i 2029. Det ville være en passende beskrivelse.

Men man kan også anlægge et lidt større og bredere perspektiv. ProjectZero er nemlig andet og mere end et ganske omfattende lokalt klimainitiativ.