Byråd
Borgerinddragelse

I Odense fører byrådet politik med ørerne

Odense Kommune tager borgerinddragelse til nye højder. 25.000 borgere i alle aldersgrupper har været med til at bestemme, hvordan en stor millionbevilling skal bruges til at udvikle deres lokalområde. En ekspert betegner initiativet som ambitiøst og klogt, men er betænkelig ved det store ansvar, der bliver lagt på lokale ildsjæles skuldre.

Illustration: KLS Pureprint

15. 06. 2023 - kl. 07:18
Tekst af Kim Andreasen, dk@kl.dk

I 2020 indgår byrådet i Odense en aftale. 1,8 milliarder kroner afsættes til at renovere vuggestuer, børnehaver, skoler og plejehjem. Samtidig fremgår det eksplicit af aftalen, at byens borgere i højere grad skal inddrages i, hvordan velfærden i Odense tilrettelægges, og at folkeskolerne skal være omdrejningspunktet, når byens lokalområder involveres i beslutninger om den lokale velfærd.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) forklarer, hvorfor borgerinddragelsen spiller så stor en rolle i Velfærdens Fundament, som aftalen hedder: