Midt i striden om statens vilde natur står en borgmester

Modstandere og tilhængere er på konfrontationskurs i debatten om de nye naturnationalparker. Midt i striden står landets borgmestre. Regeringen håber, at lokalpolitikerne kan være med til at bygge bro over uenighederne og skabe lokal opbakning. Men et sted er modstanden så stor, at parterne end ikke kan sidde i samme lokale.

Foto: Lars Just

15. 06. 2023 - kl. 12:18
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

Luften står stille i varmen. Udsigten over det måske smukkeste overdrevslandskab, der er tilbage i Danmark, er betagende. Men når borgmester Michael Stegger (S) står på toppen af Tre Høje midt i det landskab, der er udpeget som Naturnationalpark Mols Bjerge, kan han mod nordøst skimte Molslaboratoriets arealer. Og det er en udsigt, der varsler ballade.

Her har forsøget med fritlevende heste skabt en konflikt, hvor fronterne er trukket så hårdt op, at selv tanken om dialog fortoner sig i varmedisen.
– Som det er lige nu, kan jeg ikke invitere de to parter til en kop kaffe i samme lokale. Der er mange følelser på spil, og det er trist at se, hvordan konflikten fortsætter med at eskalere, siger Michael Stegger, der siden 2022 har været borgmester i Syddjurs.