Velfærd

Skal borgere, der har råd, selv betale mere af fremtidens velfærd?

15. 06. 2023 - kl. 07:22
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det er min oplevelse, at vi har fået skabt et velfærdssamfund, som betyder, at når livet bøvler, og tingene bliver svære, så kigger borgerne typisk først mod kommunen og beder om hjælp. Det er en udvikling, der er sket over tid, og vi savner at komme tilbage til dengang, borgerne ikke kiggede på kommunen som første skridt, men i højere grad så på, hvad de selv kunne gøre.

Samtidig har samfundet omkring os udviklet sig voldsomt. Teknologien har flyttet sig enormt med mobiltelefoner, skærme og alarmsystemer, som har skabt et kæmpe innovativt ryk i vores privatliv. Kommunerne er bare ikke fulgt med lovgivningsmæssigt, og jeg mener godt, man kan hæve barren, når borgernes formåen i privatlivet har flyttet sig så meget, og vores velstand er vanvittig høj. Det er jo i bund og grund et gode, men det betyder, at vi er nødt til at overveje, hvad velfærdsdanmark skal kunne tilbyde.