Miljø
Forsyning

Det rene vand er truet

Fortidens synder viser sig, når målinger afslører forurening af grundvandet. Regeringen lovede tidlgiere et forbud mod sprøjtemidler, men har i stedet bedt kommunerne udstede påbud omkring de sårbare drikkevandsområder. Staten burde dog selv påtage sig et ansvar, lyder det fra KL.

24. 08. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Mads Dam Bendtsen og Mads Brandsen

Alvoren var til at tage og føle på, da statsminister Mette Frederiksen (S) i valgkampen i november sidste år sammen med lederne af Radikale Venstre, Alternativet, Enhedslisten og SF var taget til en mark mellem Køge og Ringsted.

Her ligger en af landets 6.780 drikkevandsboringer, og lokationen var derfor perfekt til at udstede et klart valgløfte: Et indgreb, der ville forbyde at bruge pesticider på et areal på op mod 200.000 hektar – svarende til fire gange Falsters størrelse.