Biblioteker

Har bibliotekerne stadig en rolle at spille?

24. 08. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Jeg mener grundlæggende, at Danmark skal være et velfærdssamfund og ikke en velfærdsstat. På biblioteksområdet går der mere velfærdsstat end velfærdssamfund i den, når bibliotekerne – for at få flere besøgende – arrangerer eksempelvis børneteater og koncerter. Der er allerede frivilligt drevne og dygtige foreninger, der arrangerer børneteater. Dem burde man hylde og bakke op i stedet for at udvide bibliotekernes repertoire. Kommunen behøver ikke arrangere alting.

Jeg er enig med Alex Vanopslagh i, at litteratur er helt afgørende for vores dannelse som mennesker, og at her har bibliotekerne haft en stor berettigelse i forhold til at gøre litteraturen tilgængelig for særligt børn og unge. Litteraturens betydning har ikke ændret sig, men det har vores adgang til den. I dag kan vi låne, lytte og læse bøger elektronisk, og derfor er behovet for biblioteksydelser naturligt faldende.