Ukraine

"Da folk får at vide, at den ukrainske førstedame er på vej, lyder der et jubelbrøl, som om vi havde scoret i Parken"

Haderslev Kommune fik travlt, da Kronprinsesse Mary og den ukrainske ambassadør ville besøge kommunen med kort varsel. Et stort besøg skulle dog vise sig at blive større, da borgmester Mads Skau (V) fik at vide, at det rent faktisk var den ukrainske førstedame, der ville aflægge visit.

Foto: Theis Poulsen, Kongehuset

26. 09. 2023 - kl. 14:01
Tekst af Martin Pedersen, marp@kl.dk

15. august 2023

15.06:
Jeg sidder i møde med min kommunaldirektør, da sekretæren kommer ind og siger, at han skal ringe kongehuset op, da der er kommet en sms. Og det gør jo så vores møde lidt kortere. Efter opkaldet kommer han tilbage og siger, at Kronprinsesse Mary kommer søndag, fordi hun har fundet et hul i kalenderen og gerne vil lave den her dansk-ukrainske mindegudstjeneste med den ukrainske ambassadør. Min første tanke er, at det er da vældigt godt, men også at det er med et ret kort aftræk.

17. august 2023

11.59:
Kommunaldirektøren har noget, han skal tale med mig om. Han fortæller mig, at det er et skyggeprogram. Ukraines førstedame, Olena Zelenska, kommer nemlig også på besøg i Haderslev. Det skal være helt skjult for alle – jeg må ikke engang fortælle det til min kone. Det er jo vildt spændende, og man ved stadig ikke helt, om man får alt at vide.