Udsatte
Folketinget

Hjemløsereformens billige boliger er kostbare i kommunerne

Den nye hjemløsereform har igangsat en intens jagt på billige boliger i kommunerne. Men boligerne mangler, og med en omlægning af den statslige refusion, der forsvinder fra herbergerne, kan den nye hjemløseindsats blive en dyr omgang lokalt.

Foto: Lise-Lotte Sabroe/Ritzau Scanpix

28. 09. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Admin User, umbraco@cabana.dk

Der er tryk på kedlerne i Hvidovre, hvor kommunen hurtigt skal skaffe billige boliger til byens hjemløse, hvis ikke det skal ende ud i en millionregning.

Når store dele af regeringens hjemløsereform træder i kraft den 1. oktober, kan der nemlig være en stor regning på vej til de kommuner, som ikke kan skaffe billige boliger nok. Reformen begrænser nemlig den statslige refusion, som kommunerne i dag modtager, mens deres hjemløse bor på herberg.