Budget

Kommunerne sendt på upopulær sparejagt

Dette års budgetlægning indeholder en ny opgave for kommunerne – der skal nemlig findes besparelser for i alt 700 millioner kroner på administration næste år. Ikke en nem opgave, mener borgmestre, der har varierende tiltro til, om regeringen hjælper kommunerne med at nå i mål med opgaven.

Illustration: KLS Pureprint

28. 09. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Det var ikke et populært punkt i det 60 sider lange regeringsgrundlag, som SVM-regeringen fremlagde i december sidste år. Ikke desto mindre har regeringen ikke været til at rokke: Kommunerne og regionerne skal spare tre milliarder kroner på administration i de kommende år.

Allerede i 2024 skal kommunerne finde 700 millioner kroner i besparelser på administration, og den opgave er landets kommuner i fuld gang med i forbindelse med forhandlingerne om næste års budgetter.