Borgerservice
Digitalisering

Kunstig intelligens er fyldt med dilemmaer

Mange opgaver i den kommunale administration kan løses bedre via kunstig intelligens, men advarselslamperne bør begynde at blinke, når man nærmer sig den enkelte borger, lyder det fra eksperter.

Illustration: Simon Bodh Nielsen

26. 09. 2023 - kl. 15:33
Tekst af Mads Brandsen

På den ene side er det fascinerende, at man med kunstig intelligens kan optimere alt fra kommunens bilpark til vagtplaner i ældreplejen. Og det er genialt, at man via kunstig intelligens kan frasortere oplysninger fra en aktindsigt, der ikke skal med ud til modtageren. På den anden side er det bekymrende, når den kunstige intelligens automatisk putter ledige med anden etnisk baggrund i kassen med borgere, der har høj risiko for langtidsledighed.

Netop fordi det er så dilemmafyldt at arbejde med kunstig intelligens, kan kommunerne ikke stå med opgaven alene, pointerer Martin Brynskov, der er ph.d., seniorforsker og leder af DTU Smart Communities Centre.