Dagtilbud

Kvalitet følger ikke automatisk med minimumsnormeringer

Kommunerne er snart i mål med at indføre minimumsnormeringer i daginstitutionerne, men kvaliteten er alligevel mange steder utilstrækkelig. For mens der er kommet mere personale på stuerne, er andelen af uddannede pædagoger faldet, og det går ud over den pædagogiske kultur. Mere opkvalificering og mere nærværende ledelse kan være vejen frem.

Minimumsnormeringer alene skaber ikke god kvalitet i et dagtilbud. Det ved de i Børnegården Vester Nebel i Kolding. Det kræver uddannet personale – som Lenette Regel Jensen her - der kan tilrettelægge en lærerig dag for børnene. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

27. 09. 2023 - kl. 08:17
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det affødte mildest talt løftede øjenbryn, da VIVE og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) i midten af maj publicerede en undersøgelse af kvaliteten i daginstitutioner for 0-2-årige børn.

I 38 procent af institutionerne var kvaliteten utilstrækkelig. Kun i 13 procent var den god. Resultaterne kom ellers på et tidspunkt, hvor kommunerne i en årrække har været godt i gang med at indfase minimumsnormeringer og kun otte måneder før den endelige deadline 1. januar 2024.