Ældre

Med medier i medgang og modgang

Aarhus Kommune har inviteret de lokale medier til et samarbejde, der skal sikre mere balancerede fortællinger om ældreplejen. Og der er god grund til at interessere sig for den virkelighed, medierne repræsenterer. Journalistik er nemlig det vigtigste filter mellem virkeligheden og befolkningens holdninger, lyder det fra ekspert i konstruktiv journalistik.

Christian Budde (V), der er rådmand i Aarhus, har sat sig for at gøre historierne om ældreområdet mere nuancerede. Foto: Lars Just

28. 09. 2023 - kl. 08:00
Tekst af Anna Törnqvist Jensen, antj@kl.dk

Fire lokale medier og sundheds- og omsorgsforvaltningen i Aarhus Kommune har givet hinanden et vigtigt håndslag. De er blevet enige om, at kommunen i højere grad skal åbne dørene for medierne, og at medierne ikke kun skal jagte skandalesagerne. På den måde skal de samarbejde om, at fortællingerne om kommunens ældrepleje bliver mere nuancerede.

De fleste husker nok billederne af plejehjemsbeboeren Else Marie Larsen, der hang i en lift over sin seng, som TV 2 bragte for tre år siden. Mediestormen ramte Aarhus Kommune med orkanstyrke, og siden har opmærksomheden omkring kommunens ældreområde været stor.
Det har blandt andet ført til, at kommunens hjemmepleje uvidende havde en muldvarp, der viste sig at være journalist på jagt efter en historie, ansat, ligesom det trak overskrifter i lokale medier, da en 77-årig kvinde i julen for to år siden forsvandt fra det nyåbnede demensplejehjem Skovvang og senere blev fundet død.