Forventninger
Velfærd

Velfærden halser efter borgernes forventninger

Gabet mellem, hvad borgerne forventer, og hvad kommunerne kan levere, vokser. Velfærden kan ganske enkelt ikke følge med den private velstand. Bliver gabet ikke adresseret, risikerer vi at ende i et samfund med et klart opdelt a- og b-hold og en sammenhængskraft, der går fløjten. Der er derfor brug for en diskussion om, hvilke varer kommunerne skal have på hylderne.

Illustration: Simon Bodh Nielsen

15. 11. 2023 - kl. 06:00
Tekst af Mads Dam Bendtsen, mdbe@kl.dk

Det kan være svært at få begreb om betydningen af et ord som forventninger. Det er en lidt abstrakt følelse, der kan være svær at måle.

Ikke desto mindre er det et ord, der fylder meget i tidens debat om velfærdssamfundet. Borgernes forventninger til den service, de møder, når de afleverer deres børn i børnehaven, eller når alderdommen og dårligdommen banker på.