Gå til hovedindhold
Mobilforbud

Vi skal tale mindre om mobilforbud og mere om fællesskab

Vi har haft en naiv tilgang, da vi lukkede den nye teknologi ind i skolen, og det er de voksnes ansvar igen at sikre en skoledag uden evige distraktioner fra sociale medier, spil og onlineshopping, lyder det fra eksperter. På Ølstykke Skole får de digitalt indfødte hjælp til at genopfinde de fysiske fællesskaber.

08. maj 2025
Tekst af Gitte Johansen, gij@kl.dk

På en varm forårsdag ligner Ølstykke Skole et deja-vu fra tiden før 2012. På de grønne arealer bliver der spillet rundbold og kongespil. Indenfor har en gruppe teenagedrenge kastet sig over et spil scrabble, mens de spiser frokost. Skolen er som støvsuget for bøjede nakker, der stirrer ned i den elskede og udskældte mobiltelefon.

På Ølstykke Skole bliver telefonerne på alle klassetrin låst inde om morgenen og udleveret igen, når skoledagen slutter. Sådan har det været, siden skoleåret begyndte sidste sensommer. Men for skoleleder Stefan Bendtsen har det aldrig været forbuddet i sig selv, der var det interessante.

– Det vigtige er ikke regler og forbud. Det væsentlige er, hvad skolen sætter i stedet for telefonen. De børn, vi har i skolen i dag, er digitalt indfødte, og hvis vi skal skabe en bedre trivsel, har de har brug for hjælp til at finde alternativer til telefonen og til at genopfinde legen, siger han.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her