Gå til hovedindhold
Magtanvendelse

En omstridt hånd på skulderen

Ministerens planer om at indføre fysisk guidning som nyt pædagogisk værktøj hilses ikke velkomment i pædagogiske kredse. Det er dilemmafyldt og slet ikke pædagogisk, lyder kritikken. Lærerne holder dog fast i, at der er behov for ændringen.

24. jun. 2025
Tekst af Mads Brandsen

Når Walther trækker stolen væk under sidekammeraten Noah i dansktimen, kan læreren gribe ind. Men hvis Walther slukker for den elektroniske tavle, så undervisningen afbrydes, kan læreren ikke bruge andet end talens magt i forsøget på at få Walther til at stoppe.

Det er uhensigtsmæssigt, mener undervisningsminister Mattias Tesfaye (S). Læreren skal kunne træde i karakter, og disciplin skal ikke være et fyord, argumenterede han i marts i DR’s Orientering. 

– Nogle gange stikker det af, og så har lærerne ikke det retsgrundlag, som jeg mener, de bør have for at kunne gribe ind, også fysisk, og for eksempel fjerne en enkelt elev, som gør det umuligt at gennemføre undervisningen, lød det fra ministeren.

Han foreslår derfor at gøre det tydeligere, at lærerne godt må gribe fysisk ind, når der er slagsmål i skolegården, uden at frygte en fyreseddel – og derudover vil han give lærerne lov til at gribe fysisk ind i situationer, hvor eleverne ikke er til skade for sig selv eller andre. Eksempelvis når en elev slukker for strømmen.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her