Gå til hovedindhold
Sagsbehandling
Sundhed
Handicap

Whistleblower afslørede snyd med handicapsager

Københavns Kommunes whistleblowerordning har i det seneste år opfanget 12 sager, der fået konsekvenser for forvaltningen.

Foto: Colourbox
22. 05. 2017 - kl. 10:33
Tekst af Rudi Holm

Københavns Kommunes Borgercenter Handicap blev i efteråret taget i bevidst at forsinke handicappedes sager for at overholde de måltal, som borgerrepræsentationen havde sat op for forvaltningen. Det fortæller Københavns Kommunes borgerrådgiver i sin nyligt udgivne årsrapport.

Via en anonym henvendelse i forbindelse med kommunens whistleblowerordning kom det for en dag, at afdelingens medarbejdere for at overholde målet om, at 80 procent af alle sager skal være behandlet indenfor den lovkrævede frist, havde fået ordrer om at sylte sager, selv om de var færdigbehandlede og klar til at blive sendt ud til borgerne.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her