Gå til hovedindhold
Ledelse
Skole

Skolelederne siger ja tak til retning, men nej tak til styring

En ny VIVE analyse viser, at skolelederne nogle steder oplever mere handlefrihed efter reformen, men de er stadig presset af for mange kommunale projekter. Skolelederforeningen efterlyser mere dialog.

Foto: Skolelederforeningen
18. 01. 2018 - kl. 15:57
Tekst af Amalie Guldborg Olesen

I forbindelse med folkeskolereformen var det målet, at skolelederne skulle have større frihed til ledelse, så hver enkelte leder kunne finde ud af, hvad der fungerer bedst for deres skole. En del af skolelederne svarer i en ny VIVE analyse, at de oplever stor handlefrihed, men de begrænses af mange kommunale projekter og en stærk kommunal styring.

− Typisk er de kommunale projekter meget detailstyrede. Og vi siger ja tak til, at kommunerne har ret til at sætte fokus på noget og sætte en retning, men vi siger nej tak til, at de vil gå ind og styre, hvordan vi skal gøre det. Det, vi mangler, som rapporten også peger på, er den mere dialogbaserede tilgang i stedet for den mål- og kontrolstyrede tilgang, siger Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her