Udligning

Svendborg sagsøger staten for indvandrerudligning

En fejl i udligningsberegningen har kostet Svendborg kommune 80 millioner kroner, og borgmester Bo Hansen (S) tror at endnu flere kommuner vil følge trop og kræve erstatning

22. 06. 2018 - kl. 09:52
Tekst af Sidsel Boye

Svendborg Kommune har haft flere indvandrere uden uddannelse, end man er blevet kompenseret for. Det skyldes en fejl, som blev opdaget tilbage i 2014, og nu har et enigt økonomiudvalg i kommune besluttet at sagsøge staten for at få de 80 millioner kroner, som kommunekassen er gået glip af i udligning. Det skriver Fyns Amts Avis.

Til avisen siger borgmester Bo Hansen (S), at han savner fairness i fordelingen af den kommunale udligning. Hjørring, Guldborgsund, Lolland og Jammerbugt også er med i søgsmålet.