Gå til hovedindhold
Beskæftigelse

Ny uddannelse i den gode samtale skal få folk i job

1.100 medarbejdere med borgerkontakt i Københavns forvaltning har nu gennemført en ny uddannelse i at føre den gode, motiverende samtale. Det skal hjælpe dem med at få ledige borgere og arbejdsgivere til at finde sammen.

Foto: Colourbox
14. 05. 2018 - kl. 12:05
Tekst af Amalie Guldborg Olesen

Det er de kommunale jobkonsulenter og sagsbehandleres opgave at få enderne til at mødes, når ledige borgere og arbejdsgivere skal matches. Det kan dog være en svær balancegang. Borgerne må ikke føle sig talt ned til, men samtidig skal de kommunale medarbejdere heller ikke føle, at borgeren ikke er engageret i opgaven. Også virksomhederne skal der holdes hånd i hanke med.

Derfor har København etableret en uddannelse, der skal give medarbejderne de nødvendige kompetencer til at kunne føre den gode, motiverende samtale med både ledige borgere og virksomheder. Siden 2016 har Københavns Professionshøjskole og kommunens beskæftigelses- og integrationsforvaltning udviklet uddannelsen, der skal give medarbejderne kompetencer til at føre den gode samtale. Den har alle 1.100 medarbejdere i forvaltningen med borgerkontakt nu gennemført, skriver Kristeligt Dagblad.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her