De digitale indfødte har svært ved at finde vej til det offentlige
De digitale indfødte, unge under 21, har svært ved at kommunikere med det offentlige. Faktisk er andelen, der har brug for hjælp, lige så stor som blandt de ældre. Det er dog ikke det digitale, der volder de unge problemer.

De unge under 21 år er mest på nettet, og de føler i højere grad end ældre aldersgrupper, at deres it-færdigheder gør dem rustet til at bruge internettet. Samtidig er andelen af de unge, der har brug for hjælp, når de kommunikerer digitalt med det offentlige, lige så stor, som andelen af de ældre. De unges vanskeligheder skyldes dog sjældent, at kommunikationen er digital. Det skriver Danmarks Statistiks magasin Bag Tallene.
Flere end ni ud af ti af de 15-20-årige er på internettet flere gange dagligt, og en omtrent lige så stor andel mener selv, at deres it-færdigheder i høj eller nogen grad gør dem rustet til at bruge internettet. Alligevel svarer 41 procent af de unge, der har brugt en digital selvbetjeningsløsning til det offentlige, ja til, at de nogle gange har brug for hjælp til kommunikationen.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her