Gå til hovedindhold
Administration

Kommunernes egne krav og regler giver mening

Langt de fleste af de retningslinjer, regler og dokumentationskrav, som kommunerne selv har indført, er meningsfulde for både ledere og medarbejdere. De oplever, at det styrker kvaliteten af deres arbejde. Det viser VIVEs undersøgelse af to kommuners selvpåførte bureaukrati.

Foto: Colourbox
13. 03. 2018 - kl. 09:24
Tekst af Tom Ekeroth

De kommunale ledere kan stadig blive bedre til at forklare formålet med nye regler og retningslinjer. Men en analyse i Greve og Horsens Kommuner viser, at de regler og retningslinjer, kommunerne selv har indført, i det store og hele opleves som nyttige og meningsfulde.

– Vores undersøgelse kan ikke udpege store mængder af overflødigt, selvpåført bureaukrati i kommunerne. De to kommuner oplever, at hovedparten af deres egne regler er meningsfulde og bidrager til kvalitet i deres arbejde. Det skyldes, at de har klare mål med deres regler, som for eksempel sikrer god, ensartet sagsbehandling af borgerne og gode arbejdsforhold for medarbejderne, siger seniorforsker Niels Ejersbo, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her