SOSU-uddannelserne forsømmer vigtig rettighedsundervisning
Social- og sundhedselever bliver ikke klædt godt nok på til at beskytte og forsvare borgernes eller deres egne menneskerettigheder, viser ny undersøgelse.

Når nyuddannede social- og sundhedsassistenter møder på job på landets sygehuse, i ældreplejen og i psykiatrien, er de sjældent uddannet til at identificere og håndtere menneskeretlige dilemmaer i deres arbejde. Sådan lyder konklusionen i en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder, der har kortlagt undervisningen i rettigheder på landets social- og sundhedsuddannelser.
– Social- og sundhedsassistenterne varetager centrale omsorgs- og plejefunktioner i Danmark, og de bærer et menneskeretligt ansvar, når de møder borgerne. Det er derfor vigtigt, at de er klædt på til at efterleve og beskytte borgernes rettigheder, siger Cecilia Decara, seniorkonsulent hos Institut for Menneskerettigheder.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her