Tal med en robot om din byggesag: Helsingør lancerer ny teknologi
Helsingør Kommune har lanceret HelsingørBot, som skal hjælpe borgere med at få en byggetilladelse. Det skal lette presset på menneskelige sagsbehandlere.

En ny carport, et stakit eller et nyt tag kræver normalt en byggetilladelse. Og for at hjælpe byens borgere med at navigere i regeljunglen har Helsingør Kommune bygget en såkaldt chatbot. Chatbot kan tale med borgerne og pege dem i den rigtige retning, når de skal søge om byggetilladelse. På den måde slipper borgerne for at den første dialog med kommunen er ved at læse en masse på hjemmesiden eller ringe til en sagsbehandler.
Chatbotten hedder HelsingørBot og skal ifølge Christian Holm Donatzky (R), formand for By-, Plan- og Miljøudvalget spare forvaltningen og borgere tid.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her