Gå til hovedindhold
Handicap

Funktionsnedsatte borgere vildledt af kommune

Ombudsmanden irettesætter Haderslev Kommune i en sag om funktionsnedsatte borgere, der skal søge om hjælpemidler.

Foto: Colourbox
03. 04. 2019 - kl. 13:30
Tekst af Signe Rosa Skelbæk

I Haderslev Kommune har man givet det indtryk, at det er obligatorisk at bruge kommunens digitale selvbetjeningsløsning, hvis man som borger med nedsat funktionsevne i vil ansøge om hjælpemidler, forbrugsgoder eller boligindretning efter serviceloven. Men det er ikke altid tilfældet, understreger ombudsmanden i en ny redegørelse.

Kommunens digitale selvbetjeningsløsning er nemlig efter loven kun obligatorisk for ansøgninger om hjælpemidler som f.eks. arm- og benproteser eller ortopædiske sko. Hvis en borger med et handicap derimod søger om støtte til indretning af sit hjem eller forbrugsgoder, er det frivilligt, om man vil bruge den digitale selvbetjeningsløsning. Men denne frihed til selv at vælge fremgår hverken af kommunens hjemmeside eller af borger.dk, og det kan være problematisk, hvis borgerne ikke kender deres rettigheder.

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her