Gå til hovedindhold
Beskæftigelse

100 mio. kr. skal mindske sygefravær i det offentlige

Over 100 millioner kroner til offentlige arbejdspladser med højt sygefravær eller et særligt belastet arbejdsmiljø, et nyt rejsehold, bedre ledelsesinformation og nye videnspakker. Det er initiativer, som regeringen vil tage for at nedbringe sygefraværet i den offentlige sektor.

02. 01. 2019 - kl. 10:25
Tekst af Tom Ekeroth

I den offentlige sektor er der et stort potentiale for at bringe sygefraværet ned. I 2017 lå det på cirka 11,4 arbejdsdage i gennemsnit, hvilket svarer til lidt over 32.000 fuldtidsstillinger, viser en ny undersøgelse fra Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet. Og bliver det reduceret med bare én dag, vil det årligt svare til cirka 2.800 flere personer på arbejdspladserne i det offentlige.

Det potentiale skal der større fokus på at indfri, mener regeringen. Med reformsporet om ledelse og kompetence, som er en del af Sammenhængsreformen, vil regeringen derfor sætte gang i forskellige indsatser på tværs af kommuner, regioner og stat for at nedbringe sygefraværet. 

Log ind

For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.

Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her