Fravalg af modtageklasser vækker bekymring
56 procent af kommunerne indskriver nyankomne tosprogede børn direkte i almindelige skoleklasser. Embedsmænd, skoleledere, DSA-lærere og almenlærere mener ikke, at de i tilstrækkelig grad kan møde de nyankomne elevers behov for sprogstøtte i de almindelige klasser, med de ressourcer de har, viser ny rapport

I de senere år har flere kommuner valgt at omlægge organiseringen af basisundervisning for nyankomne elever på en sådan måde, at eleverne oftere indskrives direkte i almenklasser fremfor i modtageklasser. Det har givet anledning til en større debat.
Forvaltningsrepræsentanter, skoleledere, DSA-lærere (dansk som andetsprog, red.) og almenlærere vurderer overordnet, at de nyankomne elever som udgangspunkt har gavn af at blive direkte indskrevet og deltage i almenklassen, viser en ny rapport, ”Direkte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser”, lavet af Danmarks Evaluerings EVA.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her