Lærere er bange for at stigmatisere elever
Lærere i folkeskolen vil gerne sætte fælles mål for alle, men de viger tilbage fra at sætte forskellige mål for forskellige elevgrupper af frygt for at stigmatisere elever, viser nyt kvalitativt studie.

Mange skolelærere sætter deres lid til, at læremidlerne i sig selv lever op til kravene om, hvad eleverne skal lære i skolens fag og emner. Samtidig volder det lærerne problemer at gøre Fælles Mål forskellige. Det er nogle af konklusionerne i en ny undersøgelse af undervisning med Fælles Mål i dansk og matematik, som DPU, Aarhus Universitet og professionshøjskolen VIA University College har lavet for Undervisningsministeriet.
Med folkeskolereformen i 2014 kom også nye bindende, nationale mål for, hvad eleverne skal lære på de forskellige klassetrin i folkeskolen. De nye Fælles Mål og deres rolle i undervisningen i dansk og matematik er blevet undersøgt af professor Jens Rasmussen fra DPU, Aarhus Universitet og forskningschef på VIA University College, Andreas Rasch-Christensen.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her