Indkøb skal skabe værdi i kerneforretningen
Kommunerne har fået en ny fælleskommunal indkøbsstrategi ”Indkøb med mening”. Et centralt budskab i strategien er, at indkøb er en dagsorden, der bør optage hele den kommunale organisation, idet indkøb kan være en løftestang for bedre opgaveløsning i kerneforretningen og samtidig for kommunernes bæredygtige ambitioner.
Hver eneste dag har kommunerne behov for at købe varer og ydelser til hele den kommunale servicesektor. På et år løber kommunernes indkøb samlet set op i cirka 100 milliarder kroner. Det gælder alt fra mælk i daginstitutionerne til forløb for langtidsledige borgere. Sat lidt på spidsen er der foretaget et indkøb hver eneste gang, en kommune bruger penge.
En samlet indkøbsvolumen som den, kommunerne præsterer, giver kommunerne en motor til at fremme de dagsordener, der betyder noget for borgerne. Det handler eksempelvis om høj kvalitet i servicen og bæredygtige samt klimavenlige løsninger.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her