Almindelig skolegang hjælper elever med særlige behov videre
Der er større sandsynlighed for, at elever med særlige behov gennemfører en ungdomsuddannelse, hvis de i udskolingen skifter fra specialtilbud til almindelige klasser, viser stor undersøgelse.

Skiftet til en almindelig klasse får flere af eleverne med særlige behov til at bestå folkeskolens afgangsprøve. Det viser en ny rapport, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Børne- og Undervisningsministeriet, der har fulgt 6.000 elever i perioden fra 2012 til 2018.
Rapporten viser, at elever med særlige behov, der skifter fra specialtilbud til en almindelig klasse i udskolingen, har bedre mulighed for efterfølgende at begynde på en erhvervsrettet eller gymnasial ungdomsuddannelse. De elever, der flytter tilbage til en almindelig klasse, har cirka 15 procentpoint større sandsynlighed for at være i gang med en ungdomsuddannelse to år efter 9. klasse. Og både to og tre år efter afsluttet grundskole har eleverne cirka 13 procentpoint større sandsynlighed for at være i gang med et hovedforløb på en erhvervsuddannelse eller med et af de højere gymnasiale klassetrin.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her