Nationale test er usikre på elevniveau
De nationale test i grundskolen er usikre på elevniveau, og lærerne er generelt skeptiske over for testene som pædagogisk redskab. De kommunale forvaltningschefer vurderer, at de nationale test styrker deres mulighed for at følge skolernes udvikling, viser evaluering af de nationale test.

VIVE har gennemført en omfattende evaluering af de nationale test i grundskolen. Evalueringen indeholder en række analyser af både selve indholdet af de nationale test og af, hvordan testene anvendes af lærere, skoleledere, kommuner og på politisk niveau.
De nationale test i grundskolen er usikre, når det gælder den enkelte elevs resultater, men der er metoder, der kan gøre testen mere sikker, viser evalueringen. Den viser også, at elevernes resultater i nationale test i høj grad hænger sammen med karaktererne ved afgangsprøven i 9. klasse, og at lærerne generelt er skeptiske over for testene som pædagogisk redskab.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her