Behov for fornyet kvalitetsdebat
Behov for fornyet kvalitetsdebat
Efter knap 10 år med begrænset vækst i de offentlige udgifter, samtidig med at velstanden er øget, er der kommet en voksende kløft mellem det, borgerne forventer, og det, kommunerne har mulighed for at levere. Med det stigende antal ældre og flere kronikere samt pres på det specialiserede socialområde vil der fortsat fremover være behov for en grundlæggende diskussion af, hvordan vi sikrer mest mulig kvalitet inden for de rammer, vi er underlagt. Det kræver, at vi er helt skarpe på, hvad der er kvalitet i velfærdsstatens kerneopgaver. Og at vi er gode til at tage dialogen med borgerne om, hvad god velfærd er. Det er derfor også hovedtemaet på dette åres Kommunaløkonomiske Forum, der løber af stablen i disse dage.
Kvalitet handler naturligvis om ressourcer. Men om ressourcerne bliver omsat til høj kvalitet handler i høj grad også om andre ting. Det handler om, at fagligt dygtige medarbejdere og kompetent og tydelig faglig ledelse får rum til at udøve deres faglighed. Det handler om at kunne tilpasse servicen til den enkelte borgers behov. Ikke sådan forstået, at der kan være frit valg på alle hylder. Men særligt der, hvor borgerens problemstillinger er komplekse, er der behov for at kunne tage udgangspunkt i det enkelte individ. For velfærd er i høj grad noget, der skal skabes sammen med borgeren.
Log ind
For at kunne læse denne artikel, kræver det at du har et abonnement. Hvis du ikke har et abonnement, kan du tegne et her.
Har du glemt din adgangskode, kan du ændre den her